HR konferencia, agráriummal fűszerezve

Végy egy munkahelyet, adj hozzá néhány munkavállalót, az egészet ízesítsd képzésekkel és munkavállalókat támogató eszközökkel, melyek által közelebb kerülhetsz egy egészséges(ebb) szervezeti kultúrához. Igen ám, de hogyan?

Bizonyára már sok munkáltatóval és kiválasztással foglalkozó szakemberrel előfordult, hogy úgy gondolta, a meghirdetett pozícióra nem találja a megfelelő embert. Talán nem kis túlzással állítható, hogy a „megfelelő” ember megtalálása egyre nehezebb feladat.

Vetőmag kereskedelemmel és növénynemesítéssel foglalkozó vállalatunk számára is kihívást jelent a fent említett kérdéskör, hiszen fáradhatatlanul az a célunk, hogy olyan árut teremtsünk, amilyenre minden termelőnek szüksége van. Ebben a folyamatban pedig kiemelkedően fontos a hozzáértő humánerőforrás megléte.

Ezért is volt izgalmas és rendkívül informatív, az Agroinform és a HR Portál közös szervezésében megrendezett AgroHR konferencia.

Figyelemfelkeltő és tartalmas köszöntőt hallhattunk Ondré Pétertől (Agrármarketing Centrum), aki három alappillérre helyezte a hangsúlyt. Szorgalomra, ambícióra és tudásra van szükség, hiszen a jövő a precíziós mezőgazdaságban rejlik. A sztereotípiák elhagyásáról is beszélt, miszerint a mezőgazdaság igenis trendi, és a munkáltatókban érdemes azt tudatosítani, hogy a magyar fiatalság mindehhez jó táptalaj.

Ezt követően Ummenhoffer Péter (MEGFOSZ) a munkaerő megtartás fontosságáról, és a hatékony munkavégzésről osztotta meg gondolatait, melyhez a középút a munkavállaló emberként kezelése, és a jó munkahelyi légkör megteremtése. „Legyen szexi a mezőgazdaság” – hangzott el zárásképpen, mellyel tudatosította bennünk azt, hogy a 21. században, 21. századi nyelvezettel hasznos megszólítani azon fiatalokat, akikből a jövő mezőgazdasági szakemberei verbuválódhatnak.

A K&H HR igazgatója, Végh József olyan modern kiválasztási módszerekről mesélt, mely biztosan felkelthette valamennyi jelenlévő kiválasztási szakember figyelmét. Az egyéni motivációs csomagba épített sportolási lehetőséggel, véleményem szerint sokan szívesen élnénk. A „selfie interview”, mint módszer, akár négy héttel is lerövidítheti a toborzási-kiválasztási procedúrát, mely hosszútávon a cég termelésének növeléséhez vezethet. A gyors szakember beillesztéssel nincs sok kieső idő, a folyamat digitalizálásával a hatékonyság növelése a cél. Ezen technológia megléte megfelelő számítógépes tudással bíró munkavállalókat követel, ezért is vezette be a vállalat, a „digitális jogosítvány” programot, melynek keretében minden munkatárs képessé válik a digitális világban történő tájékozódásra.

Az X-Sight Vezetési Tanácsadó Kft. képviselőjétől, Hajnal Gézától megtudhattuk, hogy vállalatunk szervezeti kultúrája egészséges-e vagy mérgező. Szerencsére a mérgező kultúrák számára is van remény! Akár kicsit, akár nagyon mérgező egy szervezeti kultúra, akkor is egészségessé válhat, a megfelelő módszerekkel és folyamatokkal, melyhez az X-Sight szívesen nyújt segítséget.

Dr. Farkas Judit, a PsyOn Üzleti Hatás Menedzsment munkatársának beszámolója alapján elmondható, hogy a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet teljesen más megközelítést kíván, munkáltatói oldalról is. Napjainkban már nem az a kérdés, hogy a meghirdetett pozícióra alkalmas-e a jelölt, hanem hogy összességében munkavállalónak alkalmas-e? Amennyiben igen, az, hogy milyen pozícióban helyezkedik el a vállalaton belül, jóformán csak részletkérdés. Mindez olyan szervezetet igényel, mely képes beilleszteni a munkavállalói szerepre alkalmas jelölteket.

Újvári András, az Exline Kompetenciafejlsztő és Tanácsadó Kft-től megdöbbentő, de valós tényt tárt fel, miszerint egy munkavállaló, belépéskor a munkáját választja, de kilépéskor a vezetőjét hagyja ott. Mindezekből arra következtethetünk, hogy a munkavállalók számára a közvetlen vezető jelenti az egész vállalatot. Ezen megközelítést alapul véve egyáltalán nem mindegy, hogy milyen a közvetlen felettes vezetői stílusa. A szigorú, de emberséges támogatói stílusú vezetővel jól érzik magukat a munkavállalók, miközben munkavégzésük is eredményes. Ami lényeges, az ennek a stílusnak az elsajátítása.

Detrik Szimonetta előadása által betekintést nyerhettünk a „Z” generáció mindennapjaiba. Világossá vált, hogy a sztereotípiák, nem könnyítik a generációba tartozó fiatalok elhelyezkedését. Főképp a bizonytalanság jellemzi mind a munkavállalói, mind pedig a munkáltatói oldalt, mely általában csalódottsághoz vezet. Tulajdonképpen nem is beszélhetünk egyértelműen „Z” generációról, tekintve hogy a generációs intervallumok túl hosszúak, így nem a megfelelő határsávok vannak használatban. Érdekességképpen felmerült, hogy a kiválasztás során a jelölttől általában nem kérdezik meg, hogy Ő mit szeretne.

Dobos-Horváth Krisztina, az SAP HR képviselője a digitális eszközök használatáról, beszélt, illetve arról, hogy ezen vívmányok hogyan támogatják és egyszerűsítik a mindennapi munkafolyamatokat. Elmondta, hogy általában a növekedést akadályozza a technikai készségek hiánya, mely csak a humánerőforrás fejlesztésével fordítható pozitív irányba. AGCO képviseletében Schütz Róbert a kiszervezéssel kapcsolatban elmondta, hogy minden esetben górcső alá kell venni azt, hogy a vállalati evolúció megérett-e a kiszervezésre. Csak abban az esetben szervezhető ki egy-egy folyamat, amennyiben a vállalat fő tevékenysége nem sérül. Mindennek alapja pedig a folyamatos fejlesztés. Ugyanakkor a munkavállalók akkor válhatnak igazán elkötelezetté, ha megértik, hogy milyen értéket teremt a vállalat. Ezért is érdemes minden esetben megismertetni a munkavállalókat a vállalat saját termékeivel, kézzelfoghatóvá tenni azt számukra, a mélyebb elköteleződés érdekében.

Összességében elmondható, hogy hasznos és tartalmas előadásokat hallhattunk, melyek új folyamatok és módszerek kidolgozására sarkallnak.

Egyedülálló kezdeményezés!

A folytatásban bízva…

Fazekas Ágnes
Alfaseed Kft